RAB-uddannelser

RAB er en forkortelse for Registreret Alternativ Behandler. Det er en beskyttet titel som sikre dig faglighed og kvalitet i uddannelserne. Det er Styrelsen for patientsikkerhed som står bag ordningen og de har nedsat et fagligt RAB råd som skal sikre kvaliteten i uddannelserne. Dette råd kaldes SRAB.  Hos Massørskolen-Fyn går vi ind for faglighed og gennemsigtighed derfor kan du herunder finde en oversigt over hvordan du opnår din RAB godkendelse hos os.

Du skal være opmærksom på at en RAB-godkendelse i en brancheforening ikke er det samme som en momsfritagelse. Vil du ud over selve RAB-godkendelsen også momsfritages kræves to ting 1) godkendelse i brancheforeningen og 2) godkendelse af uddannelsesforløbet og indhold hos Skat - se mere her. Du skal have både godkendelse om RAB-registeringen hos brancheforeningen og godkendelsen hos Skat på plads inden du kan begynde at arbejde som behandler under loven om momsfritagelse (Lønsumsordningen).

Skat har godkendt den SFG hos Massørskolen-Fyn som det teoretiske forløb man kan anvende for at blive momsfritaget massør, zoneterapi eller akupunktur. Da alle uddannelser også er  godkendt i relevante brancheforeninger kan du opnå en samlet RAB godkendelse hos os på Massørskolen-Fyn. Det kan du blive inden for følgende områder; Massør, Zoneterapi og Akupunktur.

Den sundhedsfaglige Grunduddannelse

Den sundhedsfaglige Grunduddannelse forkortet SFG er Massørskolen-Fyns teoretiske grunduddannelse som sammen med din praktiske uddannelsen inden for enten massage, zoneterapi eller akupunktur kan sikre dig en samlet RAB-godkendelse og momsfritagelse. Uddannelsen kan tages helt (410 lektioner) eller tilpasses alt afhængig af hvilke dele du mangler for at opnå den samlede godkendelse.

Ved den endelige RAB registrering i brancheforeningen er vi behjælpelige med papirarbejdet, men du selv skal søge skat om momsfritagelse der. Skulle der være behov over for Skat at du dokumenterer din uddannelse, så hjælper vi dog gerne med det.

Den bedste uddannelse:
Som udgangspunkt bør du som studerende starte med den almindelige massøruddannelse til 10.500 kr. Massørskolen planlægger gerne et individuelt forløb i samarbejde med dig eller din. På den måde vil du kunne fremlægge en uddannelsesplan for evt arbejdsgiver, akasse eller kommune.

RAB godkendt massør

(250 lektioner + 410 lektiioner)

Massageuddannelsen (ca. 40 gange)
Pris: 10.500 kr.
Skadesterapeutuddannelsen (ca. 10)
Pris: 5.000 kr
Muskelterapeutuddannelsen (ca. 10)
Pris: 5.000 kr.
Thai/Yoge massage (3 weekender)
Pris: 5.000 kr.

SFG uddannelsen (ca. 5 gange per måned i 11 måneder)
Pris: 15.000 kr**

** Prisen gælder kun hvis du har taget massøruddannelsen hos Massørskolen-Fyn, eller er i gang med den et årige massøruddannelse. Ellers er prisen 20.000 kr.

RAB godkendt zoneterapeut eller akupunktør

(250 lektioner + 410 lektioner)

Akupunktur eller zoneterapeut uddannelsen (5 gang i måneden i 11 måneder)

pris 20.000

SFG uddannelsen (ca. 5 gange per måned i 11 måneder)
Pris: 15.000 kr*.

*prisen gælder kun hvis du har taget massør, zoneterapeut, eller akupunktør uddannelsen hos os på Massørskolen-Fyn ellers er prisen 20.000 kr.

Den Sundhedsfaglige Grunduddannelse - SFG

410 lektioner

Uddannelsen indeholder følgende emner som alle afsluttes med en eksamen - læs mere HER.

• Anatomi
  • Fysiologi
  • Sygdomslære (patologi)
  • Farmakologi
  • Psykologi
  • Klinikdrift og klinikvejledning
  • Orientering om andre “alternative” behandlingsformer (f.eks. ledfrigørelse, muskelenergiteknik, fysioterapi og kiropraktik)

RAB - Akupunktør

Som uddannet akupunktør kan man blive RAB-registreret via foreningen DAKOBE. Dette kræver både skolens akupunkturuddannelse og den Sundhedsfaglige grunduddannelse. Vi lever op til de krav om minimum 250 undervisningstimer som forventelig er det nye lov krav fra 2021.

RAB - Zoneterapeut

Massørskolen-Fyn er en ZCT godkendt skole hvorfor vi opfordre vores elever at søge medlemsskab der. Men man kan også blive RAB-registreret via foreningen  DAKOBE eller FDZ. RAB-registrering kræver både skolens Zoneterapeut uddannelsen og den Sundhedsfaglige grunduddannelse.